:: Monday, August 23, 2004 ::

ORIGINAL POST: Wednesday, July 21, 2004
BY: Kristen Palana


Ok, so there I was last night, making my very special eggplant for dinner. The NBC Nightly News with Tom Brokaw was on in the background. Suddenly the topics changed from the Iraq War, the MAJOR humanitarian crisis in Sudan, the ex-Clinton aid that threw away important documents…to the impact of the Internet this election season on politics in America. I wiped the breadcrumbs off my hands and laid down my spatula. (Though you should know I did the same regarding Sudan.)

They talked about the groundbreaking fundraising for various candidates which has been done online. This I already knew. What I was surprised to see was an Internet Cartoon was being granted the honor of getting airtime. A Flash Cartoon on the Nightly News!

This Land by the two brothers who make up the small company JibJab had made a political cartoon so popular, and so funny, people everywhere are talking about it. Basically it’s a musical satire that pokes fun at both George Dubya Bush (The Right-Wing Nutjob) and John Kerry (a Liberal Weenie). They showed clips on TV that made me laugh out loud.

No matter what side you’re on, check out Jibjab.com and feel free to laugh at the state of our election and political climate.

Credits for This Land:
Director: Gregg and Evan Spiridellis
Written by: Gregg and Evan Spiridellis
Animated by: Gregg and Evan Spiridellis
Voice Talent: Jim Meskimen
Music by: Adrienne Spiridellis
Technical Direction: Mike Jaffe


Editor's note: Visit the JibJab blog to learn more about the Spiridellis' Brothers on-going adventure with this piece, including the important issue of copyright infringement and establishing the boundaries of "parody" and "fair use."






ORIGINAL POST: Saturday, July 17, 2004
BY: Peter Luining


In my ever continuing quest to find out more about net art as collectors object a new piece that can be added to the list of sold netart pieces. Yesterday Geert Lovink noted on nettime thatExonemo's netart piece Natural Process(NP) was bought by Google Inc. for $5000. I think though that in this case it's important to note that Exonemo's piece uses Google's image as a starting point so a purchase by Google Inc. isn't that suprising. What I unfortunately don't know is if Google Inc. has an art collection or if this a one of a kind purchase, but what of course is clear is that they bought a netart piece.

Also Interesting to note is that our own Garrett Lynch wrote a quite critical review of this piece some months ago. An older and extensive writing about sold netart works can be found here: http://www.netartreview.net/ logs/ 2004_02_01_backlog.html check the entry: Tuesday, February 03, 2004.




The following feature has been held over from the week of 9 August 2004.

EXTENDED FEATURE: on Colectivo El Perro
BY: Ignacio Nieto


En el mes de Febrero la ciudad de Madrid contubo dos exposiciones diametralmente opuestas que corrieron temporalemente de forma paralela. La mas conocida y dedicada según sus organizadores a la: el fomento, la investigación, difusión, divulgación, catalogación y peritación de obras y autores, publicación, formación y enseñanza de las tendencias y técnicas artísticas y especialmente de las relativas a las modernas manifestaciones del arte actual y desarrollo de todo lo relativo al arte contemporáneo en cualquiera de sus posibles manifestaciones (http://www.arco.ifema.es/fundacion/objeto.html), ARCO realizada en el Parque Ferial Juan Carlos y la exposición denominada: Madrid Abierto 2004 proupesta de arte público que en su primera versión aglomeraba piezas y acciones artísticas ubicadas en distintos lugares de la ciudad: la Plaza de Colón (Jardines del Descubrimiento), la Plaza de la Independencia (Puerta de Alcalá), la confluencia de las calles Alcalá y Gran Vía, y el Paseo del Prado, más una intervención específica en el Depósito Elevado de la Fundación Canal en la Plaza de Castilla.

A vuelo de pájaro ambas exposiciones pretenden tener un rigor curatorial sobre las obras escogidas, pero solamente una de ellas: Madrid Abierto 2004, nos propone una experiencia radical en cuanto al formato expositivo, cuestionando los objetivos descritos anteriormente de ARCO. Un ejemplo de esta crítica a este conflicto generado a partir de esta formato de exposición recae en la obra denominada Virtual Demolition Mobile elaborada por el Colectivo español El Perro la que consisitió según sus autores en:
_1º Comunicación a los ciudadanos de Madrid, solicitándoles su participación vía correo electrónico, a través del cual podrán elegir el edificio o monumento de Madrid que quieran someter a una demolición virtual. Esta comunicación podrá ser completada con una distribución de publicidad para los soportes publicitarios municipales.
_2º Comunicación de fecha y hora para las demoliciones virtuales democráticamente elegidas.
_3º Demolición virtual.
Entrevista realizada al Colectivo El Perro en relación a la obra Virtual Demolition Mobile.

Cuantos correos electrónicos recibieron y cuantos edificios demolieron? _Recibimos sobre 400 peticiones de demolición, los edificios más votados fueron Hacienda y el Ministerio de Cultura; aunque no figuraba en nuestra lista de edificiosrecibimos muchas peticiones para proyectar las explosiones sobre una estatua de Franco que aún sigue erigida en Madrid. Unos veinte edificios fueron los sometidos a explosiones virtuales__Alrededor de cuanta gente asisitio a las demoliciones? _Las demoliciones se avisaban, pero el coche podía moverse a varios edificios en una sola noche, con lo cual el público mayoritario no estaba avisado de lo que pasaba, eran transeuntes o vecinos que se acercaban a ver que estaba psando. En una ocasión el ejercito nos impidió proyectar en la fachada del cuartel general de la Armada y en otra la policia tomó nuestros datos.


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